72%! 72% van de ondernemingen ziet e-mail de laatste maanden als een belangrijker kanaal dan vóór dat ene moment dat thuiswerken, thuiswinkelen, thuissporten en thuishobbyen de norm werd. En de effectiviteit blijft niet achter, want bijna de helft van die ondernemers ziet hun click ratio nog stijgen ook! Ook zin in een volgende – mega effectieve – professionaliteitsslag? Ik neem je mee in email marketing, marketing automation en handige tools hiervoor. Spoiler alert: jij kunt dit straks ook!
First things first: wat is email marketing?
Email marketing is een vorm van direct marketing: een directe manier om jouw boodschap bij die van je ideale klant te droppen. Peanuts, maar je kunt er zó veel kanten mee op. Je kunt email gebruiken voor nieuwsberichten, orderbevestigingen of service updates, maar ook voor fan-tas-tische aanbiedingen, het verzoek een review achter te laten of een marketing funnel. Veel succesvolle ondernemers zweren anno 2021 bij dat laatste, dus hier komt ‘ie!
Email marketing automation als jouw nieuwe lead generator
Of email marketing automation niets meer is dan geautomatiseerde email marketing? Nee, daarmee zouden we deze lead generator absoluut tekortdoen. Je kunt ‘gewone’ email marketing zien als massa: je stuurt een hele lijst een nieuwsbrief. Met marketing automation volg je de volledige reis die jouw potentiële (individuele!) klant maakt en bied je de juiste content op het juiste moment. Een soort gepersonaliseerd ‘als dit, dan dit’-principe. Interessant! De nieuwste trends roepen zelfs dat je die nieuwsbrief voortaan mag laten zitten en automation prio is. That’s on you!
Straal wel in iedere nieuwe e-mail uit wat je uit wíl stralen en let ook hier op je tone of voice. Jij en je website hebben een doel, dus je e-mails moeten hetzelfde doel hebben. Iedere e-mail is een opwarmertje naar conversie: contact opnemen, een sessie inplannen, een product kopen of je online training afnemen. Zie je wel, ook jij kunt een sales tijger zijn!
Lees verder onder de foto
Deze tools kun je gebruiken
Maak je al gebruik van een nieuwsbrief programma of e-mail software? Check dan eerst daar even of je een e-mail marketing automation optie hebt. Mailchimp heeft dat namelijk wel! Let er wel op dat dit dan alleen gericht is op e-mail automation en niet het hele automation pakket met gepersonaliseerde SEO content of social media. Als de automation-wereld nieuw voor je is, zou ik me eerst focussen op het e-mailgedeelte.
Qua software is het heel erg afhankelijk van waar jij prettig in werkt, wat je nodig hebt en welke wensen je hebt. Populaire keuzes zijn ActiveCampaign, Hubspot, Mailchimp en Spotler.
Maar wacht, voor je lukraak start met email marketing automation..
72% dus. 72% ziet dat e-mail marketing belangrijker is geworden dan vóór deze crisis. Een lang verhaal kort: ik zeg doen! Wees wel consequent en denk goed na over welke boodschap past bij welke fase. Maak tijd vrij en zorg voor ijzersterke, consequente email marketing. Aan half werk heeft niemand iets. Ook je omzet niet. Concludeer na drie emails dus ook niet dat het niet jouw manier is: keep trying en zorg voor een knallende lead generator!
Oh! En een laatste aandachtspuntje: houd je rekening met de AVG?
Sla deze blog op voor later op Pinterest: