Wow! Het is inmiddels alweer even geleden dat je trots met het mapje van de KvK voor de camera poseerde: jouw bedrijf werd een feit. Om die reden alleen al vind ik je ontzettend stoer! Een wereldreis aan gemaakte kilometers en een mooi portfolio verder, bereik je een kritisch punt. Hoe stralen ondernemers om je heen die professionaliteit uit en hoe hebben ze zo’n ijzersterk merk neergezet? Ha, got you! Jij bent het Station Startende Ondernemer voorbij en klaar om te groeien. Ik neem je mee in de basis van een ijzersterk merk bouwen en stel je hierbij 3 belangrijke vragen.
1. Terug naar de basis: wat zijn de behoeften, wat is jouw aanbod en wie is je doelgroep?
We gaan even een paar stappen terug. Ik ga ervan uit dat je hier allemaal al naar hebt gekeken toen je jouw bedrijf begon, maar toch vraag ik je dit nu nog eens te doen. Als jij klaar bent om te groeien, is het tijd voor een kritische blik.
Zijn de behoeften in de markt nog hetzelfde en sluit jouw aanbod daar nog altijd naadloos op aan? Heb je je zo ontwikkeld dat je aanbod breder of dieper kan? Ook mag je na een tijdje best even kritisch naar je doelgroep kijken. Word jij hier nog altijd blij van of spreek je inmiddels (liever) een andere groep aan?
Oké, een hoop vragen in één vraag. Sorry! Maar waarom we teruggaan naar de basis? Een ijzersterk merk bouwen werkt alleen als het ook écht bij jou past en je van A tot Z voelt wat je doet, waarom en voor wie. En ja, dit kan na je eerste periode ondernemen best een beetje zijn veranderd..
Lees verder onder de foto
2. Wie ben jij en wat is je verhaal? Daar begin je met een merk bouwen.
Denk je dat Coca Cola twijfels heeft over wie ze zijn en wat ze bieden? Of CoolBlue, zou het bij die branding-on-point partij toevallig zijn dat alles wat ze doen zorgt voor een glimlach? Nee, joh! Dat is wie ze zijn en dat begint allemaal bij de kern: diepgaande kernwaarden, een fijne cultuur en je niet anders voordoen dan dat je bent. Dat is het succes van een goed merk bouwen.
Je klanten kopen niet van een logo: je klanten kopen van jou en jouw verhaal. You better clear that up!
3. Ben jij consequent?
Wat is jouw favoriete merk en waarom? Ik durf te wedden dat er in het waarom gedeelte een ‘altijd’ voorkomt. Nike, omdat de maat van hun sneakers altijd goed is en de kwaliteit altijd on point is. CoolBlue, omdat ze altijd de volgende dag leveren en hun uitingen altijd scherp zijn. Albert Heijn, omdat ik hier altijd kan vinden wat ik nodig heb en altijd genoeg ruimte heb om te winkelen.
Een ijzersterk merk bouwen is consequent zijn in alles wat je doet. Altijd. Ga dus bij jezelf na of je dat doet en zo niet, in welke vormen je dat voortaan gaat doen. Ook dit komt aan op ijzersterke kernwaarden, maar ook in consequente marketing uitingen, een consequente tone of voice op je website, etc.
Ook een merk bouwen dat zorgt voor meer omzet?
Samen gaan we een merk bouwen dat daadwerkelijk geld oplevert. Deal? Kun je bovenstaande vragen beantwoorden en past het (nog) bij wie jij als ondernemer bent? Ik vertel je graag meer over wat een goed merk is of help je direct verder tijdens een gratis intake. Klaar om te groeien? Let’s do it!
Sla deze blog op voor later op Pinterest: